Vzory
Starodávný zákon Orientu byl podobný zákonu Chamurapiho: “Oko za oko, zub za zub” a byl tvrdě uplatňován, i když byla smrt způsobena náhodně. Protože systém současného sparringu nebyl ještě vyvinut, bylo v tomto prostředí pro žáka bojových umění nemožné cvičit nebo zkoušet svou individuální sílu a zručnost v útoku nebo obraně proti skutečnému pohybujícímu se protivníkovi. To bránilo individuálnímu rozvoji, dokud cvičenec nadaný představivostí nevytvořil první vzor. Vzory jsou různé základní pohyby, z nichž většina představuje techniku útoku nebo obrany, sestavené do pevného logického pořadí. Žák systematicky bojuje s několika imaginárními protivníky za různých předpokladů používaje každý útočný nebo blokovací prostředek z různých směrů. Tak cvičení vzorů umožňuje žákovi projití mnoha základních pohybů v sériích, rozvinutí techniky sparringu, vylepšení pružnosti pohybů, zvládnutí zaujímání nových pozic těla, vypěstování svalstva a kontrolu dýchání, rozvinutí vláčných a hladkých pohybů a získání rytmických pohybů. Také to žákovi umožní osvojit si určité speciální techniky, jež by nemohl získat ani ze základních cvičení, ani ze sparringu. Krátce, vzor může být přirovnán k taktice jednotky nebo slovu, je-li základní výcvik pohyb jednoho vojáka nebo abeceda. Takže vzor, hlavní trám každého pohybu, je sérií sparringu, zkoušky síly, velkých činů a krásy postavy. I když sparring může pouze naznačit, že je méně či více vyspělý, jsou vzory mnohem kritičtějším barometrem při vyhodnocení techniky jednotlivce. Při provádění vzoru by se měly vzít v úvahu tato kritéria:
- Vzor by měl začínat a končit vždy na stejném místě. To ukazuje přesnost předvádějícího.
- Správný postoj a směr musí být dodržen po celou dobu.
- Svaly těla by měly být buď napjaté nebo uvolněné při vlastních kritických momentech cvičení.
- Cvičení by mělo být prováděno v rytmickém pohybu bez strnulosti.
- Pohyby by měly být zpomalené nebo zrychlené podle pravidel konkrétního vzoru.
- Každý vzor by měl být dokonalý, než se přejde k dalšímu.
- Žáci by měli znát účel každého pohybu.
- Žáci by měli provádět každý pohyb s realitou.
- Techniky útoku a obrany by měly být rovnoměrně rozloženy mezi pravou a levou ruku a nohu.
24 vzorů Taekwon-do
„Život lidské bytosti, třeba sto let, může být považován za jeden den ve srovnání s věčností. Proto my smrtelníci nejsme více než pouzí cestující, kteří jdou mimo nekonečné roky věků v jednom dni. Je evidentní, že nikdo nemůže žít déle než po omezenou dobu. Nicméně většina lidí se bláznivě zotročuje materialismem, jako by mohli žít tisíce let. A někteří lidé usilují o to, odkázat dobrý duchovní odkaz přicházejícím generacím, a tímto způsobem získávají nesmrtelnost. Je zřejmé, že duch je věčný, zatímco materialismus ne. Takže to, co my můžeme udělat, abychom zanechali něco pro dobro lidstva, je snad nejdůležitější věc v tomto životě. Já zde zanechávám Taekwon-Do jako památku na člověka 20 století. 24 vzorů reprezentuje 24 hodin, jeden den nebo celý můj život.“ gen. Choi Hong-hi
Protože každý vzor má blízko k základnímu cvičení, měl by žák cvičit vzory podle následovného rozdělení, aby dosáhl maximálních výsledků s nejmenším úsilím:
Přehled vzorů
Název vzoru | Technický stupeň | Barva pásku |
---|---|---|
Chon-Ji | 9. kup | bílo-žlutý |
Dan-Gun | 8. kup | žlutý |
Do-San | 7. kup | žluto-zelený |
Won-Hyo | 6. kup | zelený |
Yul-Gok | 5. kup | zeleno-modrý |
Joong-Gun | 4. kup | modrý |
Toi-Gye | 3. kup | modro-červený |
Hwa-Rang | 2. kup | červený |
Choong-Moo | 1. kup | červeno-černý |
Kwang-Gae | 1. Dan | černý |
Po-Eun | 1. Dan | černý |
Ge-Baek | 1. Dan | černý |
Juche | 2. Dan | černý |
Sam-Il | 2. Dan | černý |
Yoo-Sin | 2. Dan | černý |
Choi-Yong | 2. Dan | černý |
Yoo-Sin | 3. Dan | černý |
Yon-Gae | 3. Dan | černý |
Ul-Ji | 3. Dan | černý |
Moon-Moo | 4. Dan | černý |
So-San | 4. Dan | černý |
Se-Jong | 5. Dan | černý |
Tong-Il | 6. Dan | černý |